Аннотация:В дипломной работе исследована структура, технологии создания международного имиджа государства в целом и Японии в частности. Проведен анализ публикаций о Японии в трех качественных российских СМИ за полгода, результаты которого позволяют оценить текущий имидж Японии в России. В ходе анализа, в частности, были систематизированы по популярности основные компоненты имиджа Японии в России, выделены материалы с выраженной позитивной и негативной оценкой автора, выявлено их жанровое разнообразие.
Исследование направлено на то, чтобы продемонстрировать, из чего состоит современный имидж Японии в России и какие аспекты международных отношений на него влияют. Оно может быть использовано японскими имиджмейкерами, чтобы выделить направления для возможной коррекции современной имиджевой политики Японии по отношении к России.
ABSTRACT
The graduation paper «The image of a country in the context of international public relations (on the example of Japan)» examines the structure and technologies of creating the international image of a state in general and Japan in particular. The profound analysis of publications about Japan in three high-quality Russian media for six months has been conducted. Its results show the current image of Japan in Russia. In the course of the analysis the main components of Japan's image in Russia were systematized according to popularity, their genre diversity was revealed along with vivid and hidden assessment of the authors.
The research aims at demonstrating what the modern image of Japan in Russia consists of and what aspects of international relations affect it. It can be used by Japanese image-makers to highlight directions for a possible correction of Japan's current image policy towards Russia.