Аннотация:В статье проанализирован процесс эволюции монаршей власти Московской Руси в период XIV - первой половины XVI в. Начальный этап связан со вступлением Москвы в борьбу за ярлык на великое княжение. Финальный этап характеризуется обретением московскими князьями царского титула. Основное внимание уделяется проблеме понимания и трактовки монаршей власти общественными мыслителями и официальной идеологией. Проблема феномена возвышения Москвы трактуется сквозь призму различных подходов, сложившихся в историографии. Подчеркивается роль церкви и церковных лидеров в приобретении московскими князьями ярлыка на великое княжение. XIV-XV вв. - время перехода от компромисса к противостоянию Руси и Орды. Пути эволюции власти в середине XVI в. - предмет полемики современников, таких как Федор Карпов, Максим Грек, Иван Пересветов. Предмет споров - историческая миссия России, сущность и роль самодержавия. Что является опорой власти - милость, добрые советники, войско (сила)? - различные мыслители решали по-своему. Изначально ханская власть в представлениях современников являлась легитимной, рассматривалась как царская. Военное противостояние Руси и Орды в правление князя Дмитрия Ивановича (Донского) стало возможным во многом в силу узурпации власти Чингизидов Мамаем. Власть Мамая на Руси не считали выше власти великого князя, ее законность ставили под сомнение. К середине XV в. на Руси на неофициальном уровне все чаще стали употреблять титул «царь» по отношению к своим правителям. Начался процесс трансформации великокняжеской власти в царскую, завершившийся в середине XVI в. венчанием на царство Ивана IV. К началу XVI в. важнейшим концептом трактовки власти стала идея «Москва - Третий Рим». Создавалась и утверждалась мысль о преемственности власти русских правителей от правителей Римской империи и Византии, а также о царском статусе власти. Титул «государь», появившийся при Иване III, оказался промежуточной стадией усиления власти. Он не мог быть приравнен к царскому или королевскому достоинству. В целом концепции официальных идеологов и общественных мыслителей прошли ряд этапов, связанных с каждым новым витком эволюции власти. С небольшой погрешностью можно утверждать, что каждому веку (XIV, XV XVI) был свойственен особый властный концепт, формировавшейся как официальной идеологий, так и общественной мыслью.
The article analyzes the evolution of monarchical power in Moscow Rus' from the 14th to the first half of the 16th centuries. The first stage of the process began when Moscow entered the struggle for the yarlyk and title of Grand Prince. The final stage happened when Moscow princes acquired the title of tsar. We pay special attention to the understanding and interpretation of the monarch's power by both public thinkers and official ideology. The rise of Moscow has been interpreted in the light of various approaches and trends in historiography. We stress the role of church and its leaders in obtaining the yarlyk by the grand princes of Moscow. The 14th and 15th centuries were the time of transitioning from compromise to direct opposition between Rus' and the Horde. In the middle of the 16th century the evolution of power was hotly debated by such thinkers as Fyodor Karpov, Maxim Grek and Ivan Peresvetov. The subject of the debate was the historical mission of Russia, as well as the nature and role of the samoderzhaviye (autocratic rule of the sovereign). Where and how did this power find support - through royal grace, good advisors, army and other instruments of power? Each of the thinkers came up with an answer of his own. Originally, the power of the khans had been regarded legitimate, and the khan himself as a tsar. Military confrontation between Rus' and the Horde during the reign of Dmitry Ivanovich (Donskoy) was mainly due to the usurpation of the Chingizids' power by Mamai. Mamai's status in Rus' was equaled to that of the Grand Prince, no higher; the legality of his power was generally doubted. By the mid-15th century the title of tsar had been increasingly often unofficially applied to Russian princes. It marked the start of the transformation of the power of Grand Princes into that of the tsars, which completed in the mid-16th century with the coronation of Ivan IV. By the start of the century, the concept of Moscow as ‘the third Rome' had become dominant in the general understanding of the royal power. The idea of Russian rulers' descent from those of Roman Empire and Byzantium was actively promoted as the foundation of the tsar status. The title “sovereign” first appeared under Ivan III and proved to mark an interim stage of power growth. It could never be equaled to that of the tsar or king. Overall, the concepts developed by official ideologists and public thinkers went through several stages, each linked to a new step in the evolution of royal power. We will be only slightly inaccurate if we assert that every century of our period (14th, 15th and 16th) had its own dominant concept of power shaped by both official ideology and public thought.