Аннотация:The article discusses reflections of history students to the digital media resources of public history. It is mainly about the project “1917. Free history” which published various materials about personal 1917 daily events and moods. The student have read the media resource and its critical analysis publications and wrote their essay reviews. The article is in line with current debates of historiography on the problem of “usable past” and principles and criteria for professional assessment of digital historical media resources. The estimates of digital media resources in total are of interest from two points of view. Firstly, this is the young audience who are accustomed to digital information. It is “their environment”. Secondly, these are opinions of future professional historians. As can be seen from the presented materials, the majority of students agree with the critical estimation of the media projects of public history reviewed.
В статье рассматриваются рефлексии студентов-историков на цифровые медиаресурсы публичной истории. Речь идет в основном о проекте «1917. Свободная история», который день за днем публиковал на своем сайте в 2017 году различные материалы личного происхождения, отражавшие события и настроения, датированные соответствующими днями 1917 года. Студенты, ознакомившись с этим медиаресурсом и публикацией, содержащей его критический анализ, представили свои рецензии-эссе, в которых дали свои аргументированные оценки. Материалы статьи вносят вклад в актуальные дебаты современной историографии о проблеме «потребления истории», о разработке принципов и критериев профессиональной оценки цифровых медиаресурсов исторической направленности. Совокупность приведенных в статье оценок цифровых медиаресурсов представляет интерес с двух точек зрения. Во-первых, это молодежная аудитория, для которой цифровой формат подачи информации привычен, это «их среда». Во-вторых, это мнения будущих профессиональных историков. Как видно из представленных материалов, большинство студентов согласны с критической оценкой рассмотренных медиапроектов публичной истории.