Аннотация:Публикуется третья часть серии статей, в которых описывается жанровый тип повествований, названный «символической повестью», и его характеристики. Символическая повесть рассматривается на материале девяти произведений, принадлежащих (за исключением Книги Руфи) рубежу эр и трем традициям: античной, иудео-эллинистической и ранней христианской. В третьей части на материале только двух из девяти книг, избранных для демонстрации феномена символической повести, а именно: «Книги Иудифи» и апокрифа «Иосиф и Асенет» рассматриваются мифологические мотивы и образы, лежащие в основе сюжета и составляющие его образную ткань, например, «чудесный супруг», «неубывающая пища», «непобедимая дева-воительница», «мать-земля», смерть-соблазнительница» и др. Показано, как один и тот же мифологический образ, например, «женщина-город», получает разную интерпретацию в зависимости от идейного задания символической повести. This paper is the third part of a series of articles aiming at introducing into scholarly usage a new concept, which we designate “symbolic tale” (ST). The term refers to a shorter and «uncrowded» prosaic literary genre, based on traditional folkloric and mythological images, which it reinterprets in order to match with actual and important ideological, religious or social tasks. These tasks are being solved in a narrative, by “a narrative demonstration”, i.e. by reciting a “story” rather than discursively. ST has a set of characteristic features, like discontineous flow of time combined with symbolic count of years and days, elliptical composition with two centres, “speaking names” etc. Excepting the Book of Ruth, all of the nine works that have been selected to demonstrate the phenomenon of a symbolic tale (Joseph and Aseneth, Book of Judith, The Aesop Romance, The Tale of Cupid and Psyche, Acts of Paul and Thecla,Narration of Our Father Agapius, Life and Martyrdom of Saint Martyrs Galaction and Epistema, Book or Ruth, the story of Susanna and the Elder [in Daniel 13]), belong to the turn of the eras and three traditions: Classical, Judeo-Hellenistic and Early Christian. They and have been studied by a multiyear seminar devoted to comparative research of Classical, Judeo-Hellenistic, and Early Christian prose. The present paper being a collaborative result of this seminar examines only two of ST, namely: The Book of Judith and the Old Testament Apocrypha Joseph and Aseneth and concentrates on identifying the mythological motifs and images that underlie the plot and make up its figurative fabric; for example, “wonderful spouse”, “non-decreasing food”, “invincible maiden-warrior”, “mother earth”, “death-temptress ”, etc. The paper demonstrates, how one and the same mythic pattern, for instance “woman-city”, acquires different interpretations depending on the ideological task of the specific ST.